Friday, April 10, 2009

cara RASULULLAH SAW mengelak dan menyembuhkan penyakit


PENYEBAB ROSAKNYA BADAN


perkara yang menyebabkan rosaknya badan iaitu perasaan runsing, gelisah, lapar, dan tidak tidur mlm (bkn tujuan qiyamullail)



MENERANGKAN PENGLIHATAN


perkara yang dapat menerangkan pandangan dan menyejukkan hati iaitu melihat pada warna hijau, air yang mengalir, melihat org/barang tersayang dan melihat buah(dedaun).


perkara yang penggelapkan pandangan iaitu berjalan tanpa alas (berkaki ayam), menyambut pagi dengan muka masam, byk menangis dan membaca tulisan yg kecil2..



PENYEBAB WAJAH BERSINAR


perkara yang boleh menyebabkan wajah hilang cahaya iaitu berdusta, tidak mempunyai perasaan malu, byk bertanya tanpa ilmu da byk berbuat dosa.


perkara yang menyebabkan wajah bersinar iaitu menjaga maruah, jujur, dermawan dan takwa..



PERASAAN BENCI


perkara yang boleh menyebabkan perasaan benci iaitu sombong, dengki dan suka mengadu domba.



PERKARA YANG MENDATANGKAN DAN MENYEKAT REZEKI


perkara yang dpt mndatangkan rezki, iaitu Qiamullail, byk beristigfar, di waktu sahur (sebelum waktu subuh), bersedekah dan berzikir di waktu pagi dan petang.


perkara yang menyekat rezeki iaitulah tidur di waktu pagi, sedikit mengerjakan sembahyang, malas dan khianat.


KEFAHAMAN DAN INGATAN


perkara yang menyebabkan rosaknya ingatan dan kefahaman iaitu memakan benda masam, tidur pada tengkuk (belakang kepala), hati sedih dan fikiran runsing.


perkara yang menyebabkan bertambahnya ingatan iaitu kegembiraan hati, sedikit makan, sedikit minum dan tidak tidur secara berlebihan..








No comments:

Post a Comment