Friday, April 10, 2009

petua untuk diamalkan..

hari ni, aku nk share beberapa petua yang mungkin dapat di gunakan dalam kehidupan seharian kite..
sejauh mane keberkesanan tu,wallahuaallam..
so,pe lagi.. jom intai petua2 yg ade..
check it out !


1. PETUA CEPAT DIPINANG

hendaklah dibacakan surah yusuf pada sebekas air bersih sebanyak 3 kali pada malam jumaat.air itu hendaklah dimandikan 3 pagi berturut-turut dan diminum 7 kali berturut-turut selama 3 ari..

2. MENYERIKAN WAJAH

selawat sebanyak tiga kali sebelum mencuci muka, dan sapukan air itu ke muka..

3. MENGHILANGKAN BAU BADAN

potong limau kasturi dan buangkan bijinya. kemudian, makan kulit limau kasturi bersama airnya.amalkan selalu.

4. MELEBATKAN RAMBUT

ambil daun bunga raya yang bersih, ramas sehingga keluar lendir, ambil lendirnya dan campurkan dengan sebiji telur ayam kampung bersama 1 sudu madu lebah. gaulkan sekata dan sapu pada rambut. peram dengan tuala selama 10 minit,kemudian cuci dan bilas sehingga kering. amalkan 2 kali seminggu.

5. MENGURANGKAN DENGKUR

tumbuk lumat 7 biji badam dan campurkan kedalam susu panas. minumlah beberapa minit sebelum tdo..

6. MENGELAK SANTAU

utk mengelakkan santau melalui makanan, pastikan sebelum makan, rasa lelangit kita dengan lidah, kalau lelangit terasa kesat tanpa rasa geli, jgn makan makanan/minuman tersebut ataupun tutup kedua-dua belah telinga, kalau ta dengar bunyi berdengung, maka berhati-hati lah dengan keadaan sekeliling..untuk mengelakkan santau angin, jangan amalkan tdo bertentangan pintu.

7. MENURUNKAN BERAT BADAN

limau nipis dapat menurunkan berat badan. caranya : sediakn 2 biji limau nipis setiap hari, dan perah kedalam segelas air yang berisi air sejuk, masukkan kedalam peti sejuk. jadikan sebagai air minuman selepas makan tengah ari dan makan malam. cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. amalkan memninumnya selamam sebulan, berat badan akan beransur turun.

No comments:

Post a Comment